Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Jordgubbar med rosépeppar och salvia

Jordgubbar med rosépeppar och salvia

Du vet att du har bloggat länge när du läser om  ett recept och tänker att det låter ju jättegott och intressant, så är det ditt eget. Dock tio år gammalt och faktiskt på dagen tio år gammalt ser jag nu (jag hittade det igår)!

Jaja, igår gjorde jag inlagda jordgubbar med rosépeppar och salvia. Jag la i ungefär två matskedar rosépeppar och 1:4 vatten-ättika, inget socker. Så det kommer att bli syrligt och sån smak som får en att känna livet. Picklade jordgubbar utan socker.

I den stora burken är det årets hela skörd av rabarber och lite köpegubbar. Tänkte att detta också ska vara till mat, men en aningen socker i, för det blev så syrligt att nackhåren reste sig.

Nu ska de stå och gotta till sig i några veckor. Så hoppas jag att jag inte glömmer dem i kylens nederdel där den oprioriterade/långlagrade maten bor och får slänga dem mögliga i juli 2020 när jag letar nya glasburkar!

Jordgubbar med rosépeppar och salvia

Kommentarer

Populära inlägg