Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

KISS

kiss

När jag läste media- och kommunikationsvetenskap hade vi en journalist som föreläsare under en delkurs. En tuffing. Vi fick i uppgift att intervjua en person, sammanfatta det i en artikel och tiden var knapp, för att efterlikna journalistens vardag antar jag. Då gick jag och bröt foten och var allmänt omobil (eller immobil heter det kanske) och tyckte inte att jag hann intervjua någon, men en bruten fot var ingen ursäkt. Lämna in eller missa dina poäng. Jag lämnade således in en intervju: jag hade intervjuat en tjej som extrajobbat i en fotoaffär. Hon hade samma mellan-namn som jag och var även lika gammal som jag. Faktiskt exakt lika gammal. För det var faktiskt jag. Jag intervjuade mig själv, vilket ändå blev mer intressant än vad jag trodde, för jag ställde frågor till mig själv som jag antagligen aldrig annars funderat på, ur ett feministiskt perspektiv.
Förresten, detta brott är väl preskriberat nu?

Den tuffa journalisten lärde i alla fall mig uttrycket Kill-your-darlings, som jag ogillade från första gången jag hörde det. Men innebörden är bra: skriv inte något bara för att du gillar dina egna ord, det ska passa in i sammanhanget, så passar det inte så stryk det.

Ett annat liknande uttryck som jag till orden inte heller gillar är KISS - Keep It Simple Stupid. Även känt som "Less is more" (vilket jag gillar!). Därför har jag nu gjort min egen version: Keep It Simple Sweetheart.


Vill du skriva ut ett eget exemplar? Klicka på bilden och välj sen "All sizes" och sen största storleken för att få bäst upplösning. Vill du ha ännu större, maila mig, så kan jag maila dig! And it is for free.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg