Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Odla gurkmeja i kruka

Odla gurkmeja

För flera år sedan satte jag en liten rot av gurkmeja i kruka. Roten köpte jag i grönsaksdisken på Ica, det har jag numera lärt mig att alla grönsaker från mataffären kan innehålla svamp och sjukdomar, så de bör. man inte sätta i jorden, men jag hoppas att vår mat är frisk! Den växte sig i alla fall stor och fin och jag skördade säkert tio nya små rötter. 

Gurkmeja ska ju vara hälsosam: hade någon bit i smoothie och någon bit i matlagning. De små rackarna färgar allt gult, även metaller som knivar och rivjärn (det hade jag också gjort om jag kunnat om jag hamnat i en sådan situation!). Det gäller alltså att tvätta av sina köksredskap direkt när de använts för att bearbeta gurkmejan!

För ett år sedan satte jag den sista skördade roten i kruka och den växte upp och fick fina ljusgröna blad och började vissna ned mitt i juli i år. Precis innan jag tänkte tömma krukan, såg jag små nya blad sticka upp - tre nya gurkmejor varpå väg upp. Jag antar att krukan är full av rötter och gjurkmejabitar, men jag hoppas på att de ska gå i blom, barnbarnen till den första odlingen. De har trivts utomhus under sommaren och trivs bäst i skugga. De tunna bladen verkar bli brända lätt annars.

Jag tycker att ingefära och gurkmeja är lite lika. I Singapore finns det en ingefärsträdgård i den botaniska trädgården där. Två gånger har jag varit i den händelserika staden och två gånger har jag prioriterat annat än ett besök i ingefärsträdgården. När vi kan börja resa igen, hoppas jag kunna komma dit någon gång igen. Då ska jag banne mig dit! Annars finns det säkert ett Zoommöte jag kan vara med på som visa trädgården.
 

Kommentarer

Populära inlägg