Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Färglöst inlägg

Blomsterbord_muji

Det fina med att flytta är att man rensar och därefter bor man in sig tills dess att man vet vad man behöver för att fylla eventuella nya tomtrum eller behov. För ett år sedan flyttade vi till ett hus som var drygt femtio kvadratmeter större. Det lustiga är att vi behövde inte köpa några nya möbler och ändå var det inte trångmöblerat i förra huset. Nu står ett par krukor med blommor utanför dörren. De knackar snart på och tycker det är för kyligt ute.

Krukorna ska stå i vårt ljusaste rum, men vad de ska stå på ska helst inte skymma sikten ut i trädgården och den lilla vägen. Men de kan inte stå på golvet. Varken snyggt eller praktiskt. Behov identifierat. På Åhléns och japanska Muji-avdelningen har jag hittat ett bord. Lösning identifierad.

Då kan jag samtidigt passa på att nämna det intressanta kring Muji: företaget vill tillhandahålla enkla men välgjorda designade produkter, på miljövänlig väg, utan att för den sakens skull vara ett varumärke: 'No Brand Quality Goods'. Det intressanta är att då blir ju varumärket Muji ändå ett varumärke!

Kommentarer

Populära inlägg