Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Ingen elektricitet

elektronik

När man släcker i huset på kvällen är där ändå en massa små röda eller gröna lampor tända. Helt "off" finns ju inte på vissa apparater. Och helt tyst är det inte heller: varmvattenberedaren lever sitt eget stundtals högljudda liv och kylskåpet fortplantar sitt ljud genom väggar och ventilation. Inte förrän strömmen går märker man hur tyst det egentligen kan vara i ett hus.

Därför kan det vara skönt med ingen elektronik alls ibland: som på vår lilla picknickäng på bilden från förra våren igen. Vi lyckades pricka in en dag när allt stod i full vårblom och träden hade den där skira gröna vårfärgen. Jag hoppas vi kan göra det i år med. Med pannkakor, saft och kaffe plus bullar som MatTina gjorde en gång med sötpotatis och ruccola. Jättegott (det låter likadant när jag säger det).

Kommentarer

  1. Så sant så - ibland är det skönaste som finns att åka till stugan (där vi inte har någon el alls) och bara njuta av den riktiga tystnaden!

    SvaraRadera
  2. åhh vad underbart det låter och det ser ju otroligt vackert ut också. Hoppas verkligen ni kommeri väg på er picknick i år igen.

    SvaraRadera
  3. Klart vi kan vara utan den på våra strövtåg i naturens eget konstverk.
    Men vad vi saknar elen då vi någon gång är utan den:-)

    SvaraRadera
  4. Det är så skönt när det är tyst!
    men om strömmen går kan man ju inte njuta länge, för då oroar man sig för vad man har i frysen med mera ;-)

    SvaraRadera
  5. ... och utan ström kan vi inte blogga!

    SvaraRadera
  6. Åh vilken härlig bild!

    SvaraRadera
  7. Så vackert! Och vad jag längtar efter en sådan syn nu! Var är bilden ifrån? (eller det kanske är hemligt :-O)

    SvaraRadera
  8. Inte så hemligt :-).
    Vid Torna Hällestad är den tagen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg