Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Less is more eller less is less?

esp

Återigen får jag erkänna att devisen "mindre är mer" stämmer. I detta faller gäller det vinterjackor. I längden håller det mer tidlösa och klassiska modet, vilket också är bättre för både miljön och plånboken. (Klimatmötet på Bali börjar idag, därav temat på dagens inlägg. Förresten, undrar hur delegaterna tog sig till Bali. Flyg måhända?). En av dessa två kappor från Esprit hade suttit fint på mig i den än så länge kyliga nord. Hur ska vi få det att gå ihop med konsumtion och att vara klimatsmart? Hoppas de kommer på något genialt på Bali. Svaret torde vara: "Less is less". Mindre konsumtion ger färre utsläpp. Men vem vill börja?

Kommentarer

  1. Jag tror att du är nära något där. Det gamla hederliga begreppet "Hållbar utveckling" är en nyckel, i flera tappningar. Hållbart mode, hållbara material, hållbar produktion.

    Är rätt stolt själv. Har ett antal plagg som varit rätt dyra vid inköp, från märken som Jil Sander och Prada, som jag fortfarande har dagligen mer än 7-8 år efter inköp. Prada liksom svenska Acne visar poängen genom att köra retrokollektioner på sin egen produktion - det visar på förmåga att hålla stilen.

    I vårt sköna land så är pris en alltför stor parameter för att vi ska kunna bli riktigt klimatsmarta. Om vi kräver toppar för 99 kronor så blir det nog varken speciell ekologiskt, rättvist eller närproducerat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg