Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

"Vå hettå ni?" - Språkförbistring

vadheterni

En liten historia från Finland:

I frukostmatsalen på hotellet fanns en stor roddbåt med leksaker i för alla barn. Perfekt! Där lekte A & I- Mannen åt rostade mackor och bacon. Jag provade på att äta stenåldersfrukost. Hade just läst om dess förträfflighet i tidningen och tyckte att det är enklare (och framför allt billigare) på hotell än hemma att äta tio skivor pålägg ihoprullad med sallad, lite nötter och färska hallon och blåbär.

Tillbaka till vad jag egentligen ska berätta. I roddbåten hör vi hur vår dotter (22 månader) säger till några andra barn:

- "Vå hettå ni?"
(= Vad heter ni?)

Inget svar.
Sen frågar hon igen. Och igen och igen, säkert tio gånger. Sista gången hör halva matsalen:

- "VÅ HETTÅ NI"?

Fortfarande inget svar. Då vänder hon sig till storebror som följer det hela:

-"Tjåki". = tråkiga

Ingen annan förstod varför jag skrattade så jag grät, men sen försökte jag förklara vad finska är....

Kommentarer

  1. Vad gulligt! Skånska?
    Det är tillräckligt svårt att förstå vad barn säger :-)
    Min dotter blev jättearg en dag när hon tittade på tv. -Det är någon fel. sa hon. Då var det barnprogram på finska.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en variant av skånska!

    SvaraRadera
  3. Ha..ha...kan förstå att hon minsann tyckte att de var "tråkiga" :)

    SvaraRadera
  4. För en tid sen vågade vår 4-årige son Leo inte trycka på enter på DVD-spelaren förrän man förvissat honom med 300-procentig säkerhet att man valt svenska och inte något annat. Med oroliga tårfyllda ögon ropade: lova att du inte tagit finska, pappa lova.

    Däremot utomlands är det han som bestämmer vad som är ett riktigt språk precis som hos er.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg