Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vem ska ta hand om sjuka barn?

droppa

I gårdagens Sydsvenskan kunde man läsa om ett politiskt förslag om att erbjuda möjlighet att vid vård-av-barn lämna bort sina barn till någon som tar hans om just tillfälligt sjuka barn. Fördelen med detta skulle vara att män och kvinnor ska kunna anställas på lika villkor. Som bekant är det fler kvinnor som VAB:ar än män.

Barn behöver sina föräldrar när de är sjuka! Inte hade vi lämnat bort våra barn till någon annan när de är sjuka. Då behöver de all den omvårdnad de kan få av någon de känner och litar på, i hemmamiljö.

Tanken är i och för sig god, att skapa lika förutsättningar för män och kvinnor, men lösningen är fel. Det är som att hitta bästa sättet att torka upp vattnet, när kranen läcker, istället för att laga kranen. Problemet är lönerna, inte kvinnorna!

Kommentarer

Populära inlägg