2011-07-17

Eget örtsalt

Örtsalt-med-blåklint

Inläggen duggar inte lika tätt som regnet här.

Jag har gjort örtsalt, som jag såg på ett tv-program om att ta tillvara vad naturen erbjuder nu. Jag tog örter från trädgården, salvia, oregano, isop tror jag det var och timjan och finhackade det med en sax eller i själva verket tog jag två barnarbetare till hjälp med den uppgiften. Strödde ut klippet på en plåt och blandade med salt. Saltet gör att det torkar snabbare.

Sen cyklade vi ut och plockade blåklint och sabbade hela buketten när vi kom hem genom att dra av alla blåa bladen och lägga med saltet. Det ser riktigt fint ut i sin lilla glasburk och är kul att ge bort med, för man använder (eller i alla fall "bör" enligt livsmedelsverket) inte så myckt salt som man gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥