Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Tre fina små förrätter

 

Tre fina små förrätter - förrätt nyår 2021

Inte heller nyår blev som planerat. Det går dock inte att ställa in nyår, för nytt år blir det oavsett pandemi eller ej. Och tack och lov för det och hoppas på god bättring för planeten (på många sätt och inte dettta). Jag hade tänkt dock att inlägget skulle handla om mat:

Varför laga en förrätt när man kan laga tre? Det blev en fin kombination med potatis som tema, men olika texturer:

- Potatissemlor med löjrom (Catarina Königs recept från Bingolottos uppesittarkväll tror jag)


Supergott och med lagom stora portioner funkar det fint med tre förrätter. Det funkar till fler kvällar än nyår 2020, som till exempel nyår 2021 - och alla dagar däremellan!

Kommentarer

Populära inlägg