Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vårt hus

huset_köket




huset_vardagsrummet





Förra veckan hade jag två missade samtal från en väns man på min mobil. Det hade min man också och även ett missat samtal hemma. Inga meddelanden. Har det hänt något började man ju undra. Vad vill han? Dagen efter ringde han till mig igen och nu hann jag svara. Ärendet? Jo, han hade varit och tittat på golv i en av Malmös större butiker för sådant och stod och tittade i en broschyr. Där hittade han vårt kök och tyckte det var så kul att han var tvungen att meddela oss det snarast möjligt!


Han levererade en broschyr till oss. Jovisst, där var vårt kök. Och även vårt ena vardagsrum och det lilla vardagsrummet. Men det var något som inte stämde. Broschyren kommer från Pergo. Vi har golv från Kährs. Golvet hos oss ser inte heller ens ut så. Vi har ask som är lugnare i färgerna än detta. Och golvet i ena vardagsrummet är dessutom ett lackat betonggolv utan lampor i golvet som det är på tredje bilden. Dessutom är spröjsen nedtagna på bilderna. Überhomestylat med andra ord. De har alltså lagt in ett helt golv för fotografering, för golven i huset är inte bytta och bilderna är inte tagna då huset var nytt 2001, eftersom det ena rummet inte var tillbyggt då. Men vad stiligt det ser ut i huset! Är det verkligen vårt? Tänk dig femtusen leksaker jämt utspridda och lite papper, mycket papper, mina utskrifter av illustrationer och foton lite här och där, så har du en bättre bild av hur det egentligen ser ut idag. Det var en kul upptäckt och det är ju en fin katalog, så det är en ära att få vara med i den katalogen. Undrar bara om de förra ägarna fortfarande får royalty för bilderna.... (det är reaktionen från en hel del jag berättat upptäckten det för! - Girigburkar är vi allihopa...):-) )

Vi ska inom kort dock byta ut kakeln i köket till vad det just nu lutar åt en gråare färgsskala, byta spisen till induktionshäll och annan fläkt. Sen ska även köksön bort, för där ska köksbordet stå. Idag står det i den delen av vardagsrummet som egentligen är tänkt som barnrum, = vår sons rum. När även det är klart ska vi bygga en ateljé till mig på den oinredda vinden ovanför barnens rum. Men först ska trädäcket bli klart (där man ser plattorna i andra bilden). Puh!

På de sista sidorna i katalogen fann jag även ett väl valt citat. "Det finns alltid plats för en kudde till". Visst är det så!



huset_vardagsrum2



huset_citat


Bilder från Pergos katalog.

Kommentarer

  1. Wow! Så fint ni bor ;)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att se! Snyggt och lite kul att höra om verkligheten bakom stylingen :). Jag blir omedelbart mycket avundsjuk på grönskan utanför fönstren. Och som önskemål från en trogen läsare så kan jag ju passa på och önska fler bilder från ert hus. Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  3. Tack Jessika, men som sagt kom ihåg andra möbler och mer stök!

    Weronica: Jag blev själv förvånad över stylingen! Det kommer fler bilder på huset :)! Tack det samma.

    SvaraRadera
  4. Ser ut att vara ett vackert hus. Underbara fönster!

    SvaraRadera
  5. vad spännande att hitta sitt hus men med en annan skepnad på det sättet. Fint såg det ut iallafall.

    SvaraRadera
  6. Tack Kajsa :)! jag gillar också fönstren, att de tar in naturen i vardagsrummet. Men sen blir det ju lite mer insyn, men vi har rullgardiner.

    Anna-Karin: Ja, det var verkligen oväntat. Tack :).

    SvaraRadera
  7. åh, vad fint, gillar verkligen köket... tänk vad fint det ser ut hemma på kvällarna när man har plockat undan alla saker efter de små. Fast lite mysigt är det med lite kaos ibland oxå;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg