Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Växthuset i vintervila

Växthuset i vintervila

 Jag går ut i växthuset om inte varje dag så åtminstone ett par gånger i veckan. Det är flera växter som verkar klara övervintringen riktigt bra därinne. Växthuset är inte uppvärmt, men där är ju vindstilla och inte så råkallt som ute.

Till våren har jag stora planer och ännu större för sommaren. Jag behöver ett nytt bord och det tror jag att min man redan snickrat ihop i tanken. Funderar också på att skaffa en frostvakt. Det är ett roligt ord, men till att hålla värmen över 8 grader som sägs vara bra och om de så kallade järnnätterna kan komma i början av sommaren.

Det är lite som att skaffa ett husdjur: massa jobb och underhåll och kostnader så länge man har det, men en sådan glädje att man aldrig vill vara dem förutan! Eller det är kanske barn jag tänker på?!

Kommentarer

Populära inlägg