Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Julros - Helleborus

 

Julros - helleborus

När man som mest behöver en blommande växt ute i den brungrå fulheten i naturen, så kommer de: julrosorna. Blomman med det vackra latinska namnet Helleborus. Det vill jag också heta! På min trädgårdskurs som nu är slut, pratade läraren mycket om att ha något vackert utanför de fönster man ofta är vid och ofta tittar ut genom. Det kan låta som en självklar sak, men det går att göra mycket mer av en utsikt inifrån hemmet. Jag kom på att mina två tio år gamla julrosor alltid stått på baksidan. Hur tänkte jag där? Nu står de så att jag ser dem varje dag från köksfönstret.

Jag fick dessutom fler av min systers svärmor i julklapp: små skott som jag planterade om direkt och som jag verkligen hoppas klarar sig!

Jag googlade det latinska namnet nu, för jag skulle se om de heter något mer än bara Helleborus. Plötsligt fick jag en känsla av att jag verkligen behöver en rosa julros också. Nästa som när jag "behöver en tröja", men nu känns det mer befogat: växter är ju liv.

Får se om jag klär mig med en rockring med en diameter på tre meter och beger mig ut bland folk i helgen och letar upp en rosa julros.

Kommentarer

Populära inlägg