Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vita, rosa, vinröda och skära rosenskäror som blommar än

 Tidigt i våras såg jag en bild på rosenskäror från förra året. De var säkert över en och trettio-fyrtio höga. I augusti trodde jag att mina vara "klara", men se det var de inte! De la in ytterligare en växel och blev just sådär fina och höga som jag önskade! 

De växer på lite olika ställen i trädgården. De verkar trivas både i jorden och i kruka, men torkar ut rät snabbt. Ska spara dem som är vinröda i ett speciellt frökuvert till nästa vår. Och frön har jag ingen brist på! Det kan lätt räcka till hela tomten här.

Vit enkelbladig rosenskära


Kommentarer

Populära inlägg