Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Stormkök - årets julklapp 2020

Stormköket årets julklapp 2020


Är det en svensk eller skandinavisk företeelse med stormkök? Det är i alla fall trevligt att stormköket  blivit årets julklapp 2020. Det sammanfattar inte bara året 2020, då vi fick lägga om våra resevanor, utan lägger även lite fokus på vår natur: om vi är närmare den vill vi säkerligen också ta hand om den. Så det är lite nudging i årets julkalpp med: att knuffa oss till bättre vanor.

Vi brukar alltid ha med kall färdig mat som tonfiskmackor eller pannkakor när vi är ute i naturen eller ännu hellre en promenad längs stranden. Det är kanske dags att lyfta den matlagningen till högre höjder med!

Senaste jag lagade mat på stormkök, var hos en kompis som bor i Seattle. Det slutade med att jag råkade hälla ut nästan allt av hela den goda och så välbehövliga grytan. Så där fick jag ju svar på min fråga ovan! De finns i alla fall stormkök i Washington.

Bilden är lånad från HUI:s hemsida.

__________________

Kommentarer

Populära inlägg