Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Risfält och det perfekt kokta riset

Risfält på paradisön Bali, Indonesien


I en annan livstid när man kunde resa på semester, var vi på Bali och njöt av livet. Eller så var det inte ens ett år sedan: för det var förra julen. Vi reste över ön ett par gånger, så blir det när man bokar hotell utan att kolla avstånden så noga och framför allt kolla hur vägarna och bergen är! Vi såg vi så många vackra risfält  och risterrasser när vi reste över den vackra ön. Böljande linjer och toner i grönt och brunt inramade av lummig grönska och palmer. Ett konstverk!

Jag läste lite om ris och hur det odlas. Intressant och vilken procedur det är för att få till färdiga riskorn: det ska vara plöjt och cirka en decimeter vatten, sen ska det torka upp och gödslas, därefter fyllas på med vatten igen och detta över en flera månader lång period. Tänk på det nästa gång du äter ris! Det ska jag göra, för jag hade glömt bort det lite.

Kan man koka det perfekta riset? Jag tycker att det är svårt att inte få bra ris! Och sällan har jag något att jämföra med, eftersom man ju bara kokar i en kastrull. Nästa gång jag kokar ris ska jag testa i två och göra som jag läst: skölja riset i kallt vatten innan det kokas till den ena kastullen och osköljt ris i den andra. Nedan min favorit: fullkornsris, som är så gott att dag två steka med två ägg. Enkelt och mättande och gott, med lite sirachamajo och salt. Älskar salt.

Att koka det perfekta riset

Kommentarer

Populära inlägg