Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Recept på saftig banankaka

 
Bananbröd - gott recept


På Ica kan man göra "Moget val" och köpa frukt som nästan är för gammal och ibland ligger det en massa bananer där. Jag har köpt någon gång, men har faktiskt ofta frysen full med just bananer som ingen äter upp i tid här hemma. Vi använder dem mest till bananglass: mixad med Larsa- eller Salaki-yoghurt.

Tänkte testa det här receptet på banankaka, det var ju ett hett recept i våras i lock-down-länder. Så man får väl sitta här och äta upp den själv, nu när vi närmar oss något liknande här med. Men jag avslutar med ett trevligt recept från Allt om Mat där man ska ha kaffe i (och till!) och bananbilden finns i min webbshop här!

Recept på saftig banankaka
150 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 st ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat (obs, både bikarbonat och bakpulver)
2 tsk bakpulver
4 st välmogna, medelstora och gärna ekologiska bananer
1/2 dl kallt kaffe

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund form, 26 cm i diameter.
Vispa smör och socker med elvisp, tillsätt ett ägg i taget och fortsätt vispa tills allt är blandat och lite fluffigt.
Blanda mjöl, bikarbonat och bakpulver i en skål.
Skala och mosa bananerna med en gaffel.
Tillsätt mjölblandningen, bananer och kaffe. Vänd runt med en slev.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 40–45 min. Låt kakan svalna något innan den serveras.

Jag skulle tänka mig att kardemumma i smeten också blir gott till!

Originalreceptet finns på Allt om Mats hemsida här.

__________________

Kommentarer

Populära inlägg