Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Odla brysselkål utan att tänka på kilopriset

I mataffären kostar de några tior. Det är ett aktningsvärt pris tänker jag, när jag själv odlat i odlingslådorna i somras. De växer och utvecklas än, i varma november, men inte blir de stora! Dessa små kålhuvuden är mellan en och två centimeter stora. Jag ska låta dem sitta ett tag till, sen måsta jag smaka dem. Jag tänker mig att smaken ska så mycket mer än hur de från affären smakar.

Jag sådde dem från frö och de kom rätt snabbt. Sen satte jag ut dem i en odlingslåda och där kom de igång med tillväxten rejält. Sen fick jag bygga ett kåltält till dem, kållarver dyker upp från ingenstans och kan haha, ta kål på en hel planta. Jag är med i flera odlingsgrupper på Facebook och där tipsades det om att gardinen Lill från Ikea ska vara ett prisvärt alternativ: två längder kostar 39 kronor och det verkar som om jag kan återanvända dem nästa sommar med.

Som du ser på andra bilden, så har de varit och kalasat lite sen ändå. De växter ur kåltältet nämligen, men det är ok att larverna äter upp bladen nu.

Roliga planta allt, med små salladshuvuden som växer ut från stammen! Prova dem ugnsbakade med soja och vitlök, bakade tills de är bruna och mjuka. Supergott!

Odla brysselkål

Odla brysselkål

 

__________________

Kommentarer

Populära inlägg