Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Höstlövens mönster på växthusets tak

Höstllöv på taket på växthuset

Björklöven gör mönster på växthustaket och löven från den japanska lönnen gör mönster på gräsmattan. 

Växthuset tog så mycket längre tid att bygga än vad jag trott, så jag känner mig nästan lite snuvad på en riktig säsong därinne. Det kommer många fler säsonger såklart, men de blommor och växter som växer där nu är inflyttade som "vuxna" och jag har inte upplevt hur frön växer - som jag tänker växer så mycket snabbare än inomhus... Tänk så mycket mer blommmor jag kan förodla därinne!

Jag ser fram emot våren eller så blir det den sena vintern, när det är dags att börja plocka fram fröerna igen och pilla ned dem i små krukor, tomma toarullar eller vad som står till buds när man behöver många! 

Höstlöv från japansk lönn

 

Kommentarer

Populära inlägg