Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Hosta året 2020

Det är väl ett märkligt namn på en blomma: hosta, speciellt året 2020. De kallas ju också för funkia, men det verkar som om hosta är den vanligaste termen.

Igår sorterade jag ned torkade frön i små kuvert jag gjort. De sparar jag i familjens Doomsday Vault - om vi nånsin måste använda det så, så blir det främst tomater vi kommer att överleva på! Har sparat frön från hosta, som ju också går under namnet funkia. Är så passa intresserad av denna vackra växt, eller växtsläkte, att jag gått med i en Hosta/funkiagrupp på Facebook. 

Bilden överst är en av mina två hostor i kruka. De bytte färg från grönt till gult på bara två dagar!

Där hittade jag den här roliga bilden sist i inlägget, som sätter huvudet på spiken lite över hur det är att älska att odla blommor i allmänhet! Bilden kommer nog härifrån från början. Det verkar vara från just Holland, länken leder till en holländsk blogg, som man köper sina hostor!

Hosta i kruka - eller funkia som den också heter

Egengjorda fröpåsar till hostaHostaholics


Kommentarer

Populära inlägg