Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Granar från Lappland

På höstlovet åker vi på årets första stora resa och den gick norrut. Snön hade lagt sig och det största intrycket på mig var tystnaden. Jag har hört om den norrländska tystnaden förut, men det är inte tyst förrän det är tyst, så du kan försöka att tänka sig det men du når nog inte riktigt dit. När jag stod ute i skogen och lyssnade efter ingenting, så var det verkligen en speciell upplevelse: knäpptyst.

Jag tog rätt många bilder. Här är en av dem. Smala och höga granar så långt ögat når till horisonten och bortom den. kallar den "Granar i skogen". Enkelt. Men tystnaden är rätt enkel: inget. 

Poser: Granar i Lappland

Kommentarer

Populära inlägg