Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Första frosten

Träd med frost vid Henriks Hage

Det var lite förvånande att se frost på de vissnade hundkexen, det var nämligen årets första. De såg ut som nya blommor; isblommor. Det vackra fortsatta längs min löptur och jag gjorde något jag egentligen inte brukar: stannar. Men vackra bilder är något av det viktigaste i mitt liv: att få bevara dem. Det känns bra, så jag stannade och fotograferade flera gånger.

Ibland ser jag en bra bild, men tillfället ger inte utrymme för att ta en bild. Men jag tar en bild ändå och sparar i minnet, sen är det störiga att nästa gång jag kommer förbi platsen där "bilden" togs, så påminns jag och ljuset eller situationen är aldrig detsamma. Bilderna blir säkert vackrare i minnet med tiden också, så ännu störigare egentligen att inte ha dem digitalt!

Kommentarer

Populära inlägg