Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Är dahlior besvärliga eller bara vackra?

 Tidigare år har jag tänkt att dahlior är besvärliga blommor: man måste hålla på och gräva upp dem varje höst och sen förvara dem på ett svalt ställe utan frost. Det lät omständigt! Men nu är jag helt förtrollad av denna vackra blomma! Nästa år ska jag odla sådana överallt!

I mitten av oktober var jag på Slottparkens trädgårdscafé i Malmö. Där blommade dahliorna för fullt än, trots att det nog var frost inatt. Det måste varit årets första frost i den sydvästliga delen av Skåne, väldigt sent. Så idag har jag tagit upp dahliaknölar, ruskat av jord och slagit in dem i tidningspapper. Jag blev faktiskt imponerad av knölen som gömde sig i jorden: jag sådde dem från frö i våras! Trodde inte att det skulle hinna bli några blommor av fröna, men det kom ganska enkla gula och cerisa blommor.

Snart är det dags att beställa ännu fler dahliaknölar inför våren. Jag har tittat på "Några" här hos Bulbs.se. I deras webbshop kan man enkelt sortera på olika egenskaper, Sen gillar jag Wexthuset också, för de har så många intressanta artiklar.


Bilderna är från mitten av oktober, det har blivit mycket höstigare nu!

Vackra dahlior i okober!

Vackra dahlior i okober!

Vackra dahlior i okober!

Dahlior i Slottsträdgården i Malmö


Kommentarer

Populära inlägg