Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Tapasbricka till middag - charkuterier, frukt och grönt

Tapasbricka med charkuterier, frukt, grönsaker och hummus

Jag blev inspirerad av Instagram - det händer ju ibland att man blir det... Lite charkuterier och då menar jag inte så många, utan mer frukt och grönsaker. Ärtorna är från trädgården liksom de pyttesmå 100/1000-tomaterna.

Ja, de heter hundreds of thousands och sägs ge så många, men inte ibland mina odlingar. Men å andra sidan så har mina tomater i odlingslådorna på baksidan det inte så bra som en tomat i växthus. Dessutom ska de tydligen hänga, inte bindas upp, men vad f vet tomaten om det? :)

För den skarpsynte, så har den (hen) redan noterat att där ligger maskrosblad på tapasbrickan också. Jojomän! Ätbart och ganska gott med det lite bittra till nektarinen. De små kexen var väldigt smidiga i sin form: det fick plats mycket hummus. Det var ett finskt märke på dem, har glömt vilket (la det nog aldrig på minnet, så jag har ju egentligen inte glömt det).

Den här tapasbrickan var lika rolig att göra som att äta. Och bästa av allt, nästan: ingen disk.
Tapasbricka med charkuterier, frukt, grönsaker och hummusTapasbricka med charkuterier, frukt, grönsaker och hummus

Kommentarer

Populära inlägg