Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Skörda egen potatis - och sen en enkel potatissallad

skördat potatis, potatisskördDen här säsongen har jag valt att odla potatis i krukor. Varför? Jo, för i odlingsbädden där jag odlade potatis förra året och plockade upp "alla" potatisar, för att i år så annat, växer det i år en massa potatis också bland det andra - rörigt! Jag hade alltså inte plockat upp alla potatisarna. Men i en kruka blir det lättare. Och inför nästa år så är mitt tips fr att odla potatis i kruka: att ha riktigt stora krukor!



Potatisblast, potatisblommor


Till middag blev det rökt makrill från Fiskehuset i Skanör, tre smaker dill, citronpeppar och vanlig peppar tror jag den sista var. Gott. Och jag köpta även laxnuggets. Det var små godbitar av rökt lax med burbon, honung och chili. Mycket smak.

Till makrillen hade vi potatissallad med väldigt lokalt odlade potatis, tunnt skivad rödlök, kapris med spad, mycket smör och pressad citron, ekologisk citron plus salt och peppar. Enkelt och såå gott!
Potatissallad med egen potatis




Här en liten film på när jag skördar potäter.


Kommentarer

Populära inlägg