Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Morotsblastspesto - pesto på morotsblast --> inget matsvinn!

Pesto kanske inte var en lyxsås på burk förr. Hade man för mycket mat för tillfället, så fick man ta till vara på den. Och det gjorde jag med blasten från de ej besprutade morötterna jag köpte idag.

Enkelt recept:
hackad blast från ett knippe morötter (detta var som en liten buske)
nötter av något slag - jag tog solroskärnor
5-6 vitlöksklyftor
olja av något slag - hade hellre använt rapsolja än olivolja men så blev det idag

Mixa allt tills det fått fin konsistens. Låt bli att pilla med fingrarna och framför allt stoppa inte samma sked i peston som du smakat av med: risk för mögel. Det möglar rätt lätt ändå, så ät snarast!

Hur länge man ska mixa? Om man inte klippt ned blasten tillräckligt, så kan man sluta när det ryker från Kitchenaiden!


Morotsblastspesto - pesto på morotsblast

Kommentarer

Populära inlägg