Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Stekt salvia och kokta maskrosor - ätliga växter



Att steka salviablad. Det är kanske det som är hemligheten med salvia. För jag tycker att de smakar inte så himla gott råa, även om man blandar dem med sallad. De smakar mer lamm än lammkött självt.

Har gått och köpt mig en bok om ätliga växter i naturen. Sista kapitlet innehåller giftiga växter = de som man då inte bör äta, men bör känna till. Just nu är jag lite i skiftet: i vilket kapitel stod det nu om den växten?

En sak har jag dock lärt mig: att hela maskrosen är ätlig! Roten också. Den går att skala, koka och äta som en rotfrukt. Så om man går vilse i den svenska naturen, så vet du att du kommer inte att dö hungrig i alla fall!

Kommentarer

Populära inlägg