Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Hemmagjorda marshmallows

Socker med socker rullat i socker. Det blir inte värre än så. Och godare. Dessa fluffiga moln som kallas marshmallows. 

Jag har testat naturella och smaksatta och lärt mig att om man smaksätter med "tunga" ingredienser som dulce de leche, så bör man låta dem stelna en stund - annars rinner allt det goda till botten. Det är i och för sig inte något större problem, men det känns snyggare om smaken är fördelad i hela godbiten.

Har gjort egen maskrossirap och smaksatt med det. Gott. Och bäst av allt är att hållbarheten är lång, de går att frysa och ÄTA DIREKT FRÅN FRYSEN!

Recept? Har googlat och testat lite olika. Dessa är med gelatin, men det finns veganska också gjorda på agar agar. Enkla sötsaker, som kräver lite tålamod eftersom de måste stelna.

Hemmagjorda marshmallows
Hemmagjorda marshmallows 
Stora fluffiga marshmallows
Stora fluffiga marshmallows



Kommentarer

Populära inlägg