Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Regnet - när kommer det?

Brittisk korthår - Farbror Filip
Farbrorn i gröngräset 
Att spara vatten har blivit en mer aktuell sak nu sen sommaren kom. Jag ha blivit mer medveten om att inte slösa, att till exempel använda vatten som står i ett glas som ska diskas för att skölja av ett annat, istället för att ta nytt vatten från kranen och att vattna blommorna med vatten som finns kvar i tillbringaren efter maten. Små saker, men de blir så mycket om alla gör det!

Gräset klarar sig. Sägs det. Det är ju inte så grönt just nu. Jag tänker på alla dystopiska filmer, som "Interstellar". Filmer som jag egentligen älskar att se och föreställa mig, men nu när de börjar likna verkligheten, då är det inte så kul. Snälla regna ikväll. Det är min regndans.


Brittisk korthår - Farbror Filip
Farbror Filip i kvällsmotljus


Bilderna är från 23 maj - nu är gräset gult och jag satte stöd till de tunga grenarna på löjtnantshjärtat som blommat ut.

Kommentarer

Populära inlägg