Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Granatäpplesallad

Jag gjorde en sallad idag med bland annat granatäpplen. Såg en film på YouTube om hur man enkelt skalar dem, jag har spolat fram klippet till där det viktiga börjar: du kommer se direkt hur enkelt det faktiskt är!

I salladen hade jag förutom:

granatäpple också
kikärtor
rödlök
purjolök
mynta
olivolja
balsamvinäger
örtsalt
grovkornig peppar

Gott. När jag skriver ordet "granatäpple" så inser jag ju att jag borde även ha hackat i lite vanligt äpple med. Hade nog också vägt upp det mastiga i bönorna med sin syra.

Om en skulle ta och blogga lite igen. Jag känner lite för det igen faktiskt. Ibland händer det andra saker i livet som gör att tiden inte räcker till. Och i det här fallet var det bra saker. Jag bytte jobb. Barnen började skolan. Men nu är lovely vardag här igen och jag har minsann både tid och lite energi  över. Så om jag skulle ta och blogga lite igen. Eller vad tycker du?

Skärbrädan kommer från den här fins webbshoppen: Darling Things och är från Bloomingville.

Kommentarer

Populära inlägg