Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Att bli upppsagd

C-600
En av fördelarna med att jobba i stan är att man kan gå på stan på lunchen.
En av nackdelarna med att jobba i stan är att man kan gå på stan på lunchen.

För snart exakt ett år sen blev jag med en tredjedel av mina kolleger uppsagda. Jag var sugen på att byta jobb, så cv:t var färdigt och det var den sparken i baken jag väntat på. Men så fel det ändå blev när jag inte fick göra valet själv. Jag hade ju flera av mina när vänner där: vi var ju ett tjejgäng i samma ålder och med barn i samma ålder. Dem träffade jag oftare än mina andra vänner. Men så var det bara slut. Det tog bara två veckor innan jag packat bort det sista och gick hem med min stora krukväxt på armen. Men under vårt avdelningsmöte så sa jag ”det kommer att lösa sig och det kommer förmodligen bli om inte lika bra, så ännu bättre”.

Jag var nog ändå ingen vanlig arbetslös. Försökte njuta av att vara ledig och fri, trots den framtida ovissheten om hur vi skulle betala huslån, mat och allt. En av mina uppsagda kolleger tipsade mig innan jul om ett jobb, där de sökte många att anställa.

Tänk om vi hamnar på samma jobb igen.” Chansen fanns, men den kändes så ofantligt liten. Men den fanns. Och i april började hon! I maj jag!
Och så många nya fina kolleger vi fått och för min del passar detta jobbet mig mycket bättre: kreativare i en miljö med fler som jag. Och trevliga dessutom! Så visst blev det bättre. Men ändå saknar jag mina tjejkompisar på gamla jobbet, de som känner mig och vet vem jag är och vad jag står för och vad de kan förvänta sig av mig.

Man lär sig om sig själv genom andra.

Kommentarer

  1. Har varit i precis samma situation, redo att göra något annat men fick inte riktigt välja själv, dessutom urartade själva uppsägningen till en väldigt tråkig situation. Men det blev det bästa som hänt mig kan jag säga så här ett antal år efter. Vägen hit var ju inte helt rak och självklar och jag hann tvivla på mig själv några gånger längs vägen. Men nu står jag här, på andra sidan liksom, med ett jobb jag älskar och med en fast förvissning om att jag aldrig kommer att hamna i den situationen igen (det tråkiga alltså) för att jag är så mycket starkare nu än jag var då. Vad roligt att höra att du fått ett jobb som passar dig bättre och dessutom tillsammans med en gillad kollega och vän. Härligt!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att det blev så bra till slut! :)
    Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg