Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Lördag

Lovochfrost

Frost i grannskapet. Vackert och löven trillar av i parti och minut. Vårt lilla japanska lönnträd var alldeles rött i veckan. Idag är alla löven på marken.


Karleksort

Motljusmorgon i köket. Husmor blev bländad i vår rostfria bänkskiva av den låga solen. Våfflor stod på frukostönskelistan från barnen.
I glasflaskan står kärleksört och rotar sig. Detsamma har oreganon gjort. Visste jag inte att även oregano rotade sig.


Jordartskockor

Vi skördade jordärtsskockor,slet och drog upp och trillade baklänges. Fikade i trädgården. Frös om fingrar och rumpa och tänkte på brasa och rödvin i soffan.


Ljusstakar-vil-massing

Var en sväng på loppis också. Köpte mässingsstaken. Den vita behövde ett mer traditionellt komplement. Fint omaka par. Skämdes lite, för jag prutade på Lions loppis - de är ju välgörande. Eller det var faktiskt damen i kassan som prutade. Hon ville hellre ha kontanter än kort.

Kommentarer

Populära inlägg