Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

DIY i Fabriken

Då har jag äntligen gjort slag i saken - did it myself - och tagit tag i Fabikens tema: för dagen DIY. Det finns så mycket inspiration via alla fantastiska bloggar och jag undrar hur många inlägg jag läser om dagen eller "läser" för jag är en bildmänniska och ser mer på bilder än texter. Och Pinterest. Jag skulle nog kunna sitta resten av mitt liv och titta på bilder där. Nästan.

Fabriken-vecka-42-flaskor
Dessa flaskor ovan har ni sett tidigare på bloggen, men jag tycker att de förtjänar att visas igen. Det är ju ett så enkelt tips. Lite Dymo, en loppisad kristallkork och en tom flaska. Mycket snyggare än det mesta annat man serverar vatten ur. Och det är faktiskt en liten conversation-piece när man har vänner på middag.


Fabriken-vecka-42-kopparkrukor
Sprayfärg. Vad vore DIY-livet utan dem? Dessa blå och orange finns i farliga-skåpet på byggmarknaden och lämpar sig för metallytor. Men det fungerar (hittills) också på en före detta ful, vitsprayad porslinsvas. Och garderobsblomman har slagit rot i den.


Fabriken-vecka-42-vimplar
Vimplar. Som jag klippte och häftade. Det blev väl en 40-50 stycken trekanter och tre stift i varje på platta tygband. Men det är det värt, för det är så rogivande att do-it-youself:a. Och det bli kalasigt direkt när man sätter upp dem.


Fabriken-vekan-42-fjadrar
Den här bilden är steget innan själva skapandet börjat. en del av processen det med. Att samla på vackra fjädrar. De ligger bara där. Längs cykelvägen.I skogen. I trädgården. Och varje gång jag tar upp en, så tänker jag på att mamma sa till mig när jag var liten att inte plocka upp fjädrar. Så här blev resultatet:

Fabriken-vecka-42-fjadrar-1

Kommentarer

  1. Gillar dina fjäder-bilder! :-)
    Ser ofta fjädrar ute men tar aldrig med hem.
    (Mamma sa ju att man inte skulle)
    Tack för inspiration att ändra på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, undrar om de hade rätt, mammorna. Man ska kanske tvätta dem innan.

      Radera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg