Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Inspiration

Inspirationen flödar inte första veckan på jobbet för mig. Är mest trött. Som en slags jetlag med förskjutet dygn. Trötthet och inspiration går inte ihop. Däremot kan man leta inspiration, för att få inspiration. Läser idag om Weronicas tankar om augusti och fredagssvepet. Då börjar flödet komma igång i hjärnan, som om den behövde en lite knuff i rätt riktning att komma igång.


Sen tittar jag på en undervattensutställning med vackra, lite kuslig skräckfilm-/mardrömslika motiv, men ändå vackra. Vilken idé. Och att dessutom genomföra den. Ta en titt. Och även på filmen längst ned på sidan. den är kort, så du orkar. (Är du som jag som tycker att det tar för lång tid att se på film på nätet?!).


  Tittar på bilder från OS i London 1904 via Swissmiss. Funderar lite på hur tiderna faktiskt förändras. Och inte så lite. Undrar om det inte var mer girlpower då än nu att göra något som inte förväntades av tjejer.


Svensk-tenn-krukor

Blir sen lite sugen på att göra fint i köksfönstret. Eller "ännu finare" med Svenkt Tenns krukor. Tre små. I vitt. Och ett fat.

Broccolipizza

Och även sugen på pizza, trots sommarens överdosering i Italien. Den här känns som en modern variant (som man skrämmer barn med - jag menar med broccoli). Via Poppytalk och här finns receptet.


Kjol

Via Live a lots blogg hittade jag den här snygga kjolen. Fin blogg.


Sådär. Jag hade visst ett uppdämt bloggbehov. Ha en fin helg!

Kommentarer

Populära inlägg