Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Venedig, vackra Venedig

Det är 34 grader utanför bilen. Vi käkar salta pingviner, barnen undrar när vi är framme och snart ska bilföraren (inte jag) få lite bensinmacksfikasiesta.

Vi har lämnat vackra Venedig bakom oss för Adriatiska havet, var vet vi inte riktigt än. Vi har inget bokat. Senaste natten bokade vi via hotell.com igår morse.

I Venedig hade bi stämt träff med mina föräldrar som "landade" efter en kryssning i Medelhavet. Tillsammans tog vi vattenbuss in till Venedig. Det är så vackert, så vackert där. Väl framme hoppade vi faktiskt fikan på San Marco-platsen: hör och häpna 9,8€ för en te. Te! Inte kaffe, som ändå kräver lite mer arbetsinsats.

Kramkalas och hejdå efter den snabba träffen, sen vandrade vi i de smala gatorna, träffade på en lokal dam, välklädd och sådär gammal så hon nog blivit lite kortare, gärna berättade på engelska för oss vart vi skulle gå. då blir man fascinerad av människor och vill veta mer om dem. Men man frågar ju inte mer, utan säger tack en tre-fyra gånger för att försöka visa sin tacksamhet så mycket som möjligt.

Nu är det 36 grader och det är dags för paus.

Bilder:
Kanal.
Dotter matar duvor.
Pasta vongole - det beställde jag för det såg det på Nakna kocken och det var lika gott som det såg ut.
Lakritsglass.

Kommentarer

Populära inlägg