Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Tips för dig som ska resa till Italien

Jag fick en del frågor om vår resa till Italien och var man ska bo. Jo. Ska försöka ge några tips!

Vi körde som sagt söderut utan att ha bokat någonting. Kändes lite busigt, lite spännande och samtidigt härligt att verkligen bara vara med familjen.


Venedig
Första stoppet efter Österrike var Venedig. Där räcker det att spendera en dag. Vi bodde på ett hotell en mil från staden, med pool. Pool kändes viktigast när man reser med barn. Våra är 6 och 8. Läget var sådär, en motorvägsviadukt rätt nära, men hotellet var nytt och det var tyst på natten på rummet och i detta fallet spelade läget mindre roll: bara sova.

I Venedig är det otroligt vackert vart man än går. Varmt, mycket turister men som sagt otroligt vackert. Och definitivt värt ett besök. Spara dock på kaffepengarna på San Marco-platsen till några kvarter in i staden. Hundra spänn för te eller kaffe.

Man kör ut på en slags bro och kan parkera precis utanför Venedig och gå in eller ta vattentaxi eller vattenbuss in till centrum. Nästan vackrast att ta båten in.


Riminikusten
Söder om Venedig ligger Rimini-kusten. Dit åker italienarna själva på semester, medan fler utländska turister åker till kusten öster om Venedig med Bibione och Lignano.

Strandremsan löper flera mil och städerna/byarna smälter samman med varandra. Vi fick köra runt ett tag och titta leta lite, sen bokade vi via hotels.com ändå: bäst pris och så vet man att det är ledigt. Oftast ingår frukost.

Vi låg mest vid poolen. Havet var långgrunt och tyvärr lite smutsigt med avloppsskräp här och där, inte helt ovanligt runt Medelhavskusten.

På kvällarna gick vi längs strandpromenaden, valde en mysig restaurang.

Det är mysig och avslappnat där, riktiga semesterorter och en märklig och rätt skön känsla av att 80-talet fortfarande höll ställningarna där. I augusti har många italienare sin semester, så få är där säkert svårare att boka samma dag.


San Marino
Inte Italien egentligen ju, men ett sött litet rike på en kulle med smala gränder och vacker utsikt samt en del shopping. En halv dag kan man lätt spendera här.


Toscana
Mitt i Italiens böljande landskap. Som Österlen gånger mycket. Vackert. Böljande. Varmt. Vackert.

Vi valde "the scenic route" via bergen. En upplevelse i sig. Vägarna kändes säkra. Men det svänger och vår son blev åksjuk. Man kan ta motorvägen också.

Det kändes som om vi hade tur att vi hittade gården i Rufino med stor pool (ni hör, pool är viktigt när det är 37 grader, även för en torrkruka som
mig!). Litet, fantastisk mat, vackert.

Florens är huvudstad i regionen. Ett måste. Fin arkitektur. Många ställen att fika på. Glass. Höga gamla (och vackra) byggnader som skyddar en del mot stekande sol. Lite Hannibal Lecter-känsla emellanåt om man sett filmen.
Man kan köpa fina solhattar där, en del fina kläder.

Ja, "vackert" sammanfattar Toscana!


Pisa
Tio minuter. Så lång tid behöver man i Pisa. Och lite till för glasstrut. Det är också ett fantastiskt ställe, men jösses så mycket folk!


Livorno-kusten
Västsidan bjuder på klippor och inte breda sandstränder som på östsidan. Mer dramatiskt landskap och byar som klättrar längs slingrande vägar.

Vi var inne i Livorno stad en eftermiddag. Det var inget speciellt. Hamnen är en stor del av staden, med en del industri och färjor från Korsika. Eller så missade vi det vackra? Men runtomkring i byarna längs kusten är det fint. Norrut ligger Genua som vi aldrig kom till.

Vårt hotell var litet. Jag tror inte att det finns så många stora hotell i de trakterna.


Gardasjön
Runt Gardasjön ligger en mängd byar i ett bördigt landskap insprängt mellan berg och sjö. Lite mer Österrike. Vädret skiftar mer. Fint!


Bonus: Milano
Hanns inte med denna resan, men min syster och jag var där förra våren. Riktig storstad, mycket att strosa runt i kring kyrkan i centrum, gallerian och området sydväst (tror jag) därom. I det stora varuhuset vid domen finns en magnifik designbutik i källaren!


God mat. Vackert landskap. Skiftande landskap. Varmt. Familjen. Det är mina Italien-tips.

Kommentarer

  1. Vilken bra sammanställning! Bäst gillar jag att man behöver 10 min i Pisa och lite till för glass. :-)
    Ha det gott!
    Kram Johanna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg