Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Hotellbokning och sånt

Vi reste förra tisdagen söderut, utan att känna till annalkande "regnstormar och chockväder" i Sommarsverige. Inga hotell bokade mer än en rekommendation från våra vänner till ett hotell i Österrike. Det hotellet var stängt för kvällen när vi anlände sent, men det bredvid blev lika bra.

Sen har vi kört dit vädret varit bäst enligt olika väder-appar, stannat längs vägen i Venedig, Florens och vid kusten. Barnen gillar pool bättre än havet, så när vi bokat nästa hotell har vi kryssat i det som ett krav vid sökningen på hotels.com. Den appen är guld värd med sin lokala sökning och enkla bokning. Bäst av allt är att man hittar fina hotell och då menar jag fina som i mysigt/litet/lokalt, som man hittar för att man är där man är och inte kör på mer säkra kort hemifrån.

Vi har märkt att det traditionella betygssystemet med stjärnor beror på tex om det finns telefon på toaletten. Det är lite betydelselöst nuförtiden ju. Så vad jag menar är att man inte ska stirra sig blind på antalet stjärnor, för ett hotell med tre stjärnor kan vara fräschare och nyare än ett med fyra. Men då får man klara sig utan telefon på toan, fast det kan man ju sådant på om man saknar sin iSnutte där inne!


Bild: Poolen i Rufino utanför Florens, valnötsträd och tallar med långa barr, lönn med extra flikiga blad och vinodlingar längs kullarna.

Kommentarer

  1. Är ni tillbaka? Era 10 dagar verkar långa ;) Ni ser ut att ha det skönt och soligt iallafall, kram!

    SvaraRadera
  2. Det blev lite till; rapporter om regn hemma gjorde att vi stannade några dagar till!

    SvaraRadera
  3. Ni e ju bara för coola :) Även om man inte ska va avis så skulle jag osså vilja våga bara åka iväg så... men jag är naturligtvis osså glad för er del att ni får vara med om denna resa :)
    Ha en fortsatt go resa, fota mycket för alla bilder du visar visar jag för mannen och säger "titta, titta va coolt"
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Åse, dä ä vare å åk! Men utan internet och hotels.com hade det inte gått + att man får inte vara kräsen. Ibland står det inte att det ligger en järnväg bakom hotellet eller att detfinns pool, men den är två meter i diameter. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg