Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Lite funderingar

Stol

Jag funderar på att ändra headerna på bloggen.
Men jag har så många olika förslag och konfererar lite med mig själv. Vi kommer inte nån vart. Det ska vara lite layed back, men ändå stilrent. Inte för mycket färg som stör inläggen, men ändå ge karaktär och inte skilja sig för mycket från den förra. Det är ju fortfarande jag. Borde hämta ett litet glas vin. Rött. Barnen sover. Mannen är bortrest och nu när jag är själv uppe med katterna och Zelmani, så saknar jag honom ännu mer. Ett glas vin när ok när man är hemma själv med barnen tycker jag. Det bör ju inte hända något. Det ska ju inte hända något. Men man tänker ju så ändå.


-- paus --

Nu har jag varit ute och hämtat ett äpple i fyra delar utan kärnor och det hårda "kärnskyddet, "och ett glas rött i mitt lilla glas. Inte finglasen, de är för stora för ensamsmuttande. Så fort jag närmar mig köket gör katterna det med. Det kan trilla ned vadsomhelst som går att äta. Vår ena katt äter så gott som allt. Tomater. Gelehjärtan. Te. Ingen kan förebrå mig med blicken som han:
Jag då? 
Fick inte jag nåt?
Han fick lite äpple han med. Båda. Tvåan luktade och gick och lämnade äppleskiten till ettan. Hon vill bara ha kött. Kött. Kött. Kött.

Om bilderna. Stolen för symbolisera den tomma stolen bredvid mig. Och den lilla skålen med lock är från loppis. Vad fyller man den med? Eller är den redan fylld med hemligheter och minnen jag inte känner till? Liten, vacker och tyst står den nu med nya vänner i vitrinskåpet.

   Liten-burk

Kommentarer

Populära inlägg