Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

DIY: pennställ

Vissa saker är överprisade. Som ett pennställ med tre burkar för 115 kronor! Det här kostade *typ* tre spänn att göra. Men då ska man ju ha allt pyssel hemma som papper, klister, washitejp och tre olika konservburkar i slasken metallåtervinningslådan.
Konservburkar-1
I vanlig ordning så glömmer jag i min skapariver att fotografera DIY-projektet under själva skapandet, så det är mer "före-efter"-bilder. Men sen å andra sidan, så är det ju inte jättesvårt att göra!

1. Pilla bort papper och tvätta burkarna. Det gör inget om lite etikettklister sitter kvar.

Konservburkar-1a
2. Välj ut lite fint papper och mät längden, klipp och klistra på både på insida och utsida. Sätt sen lite washitejp på kanten.

Konservburkar-2
3. Sätt ihop burkarna och spänn ett snöre och knyt det hårt om dem.
Den glada stengubben är min dotters en-minuts-pyssel som övervakar projektet.

Konservburkar-3
4. Klart!

Konservburkar-4
5. Ännu mer klart.

Kommentarer

  1. Supersnyggt!! Och himla bra idé! Papper och washitejp har jag gott om. :)

    SvaraRadera
  2. Fint! Ja, säg vad man inte kan göra med papper och washitejp. Jag kanske skulle köpa mig lite sån tejp innan trenden är helt över... :) Kram

    SvaraRadera
  3. Så fint! Smart att sätta washitejp på kanten!
    Var köper du dina vackra papper?

    SvaraRadera
  4. Kul ni gillade det!
    Helena: det har jag köpt som ett block på Tiger (billighetsaffären, man gör fynd ibland, liknande finns här: http://www.tgr-stores.se/barn/hobby/origamipapper_1450053.html).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset om papperet! Ska genast kolla länken! :-)

      Radera
  5. Vad fint! Smart att sätta papper på insidan också istället för bara på utsidan!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg