Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Inspiration

Blomkål

Om det finns Brittsommar så var det väl Giselasommar idag... Underbart varmt och skönt, lite soldis och blåsigt. Vi tog farväl av sommarkänslan med sista-dagen-fika i Surfhyddan, loungemusik, härlig utsikt över sköna stranden som snart blir som bäst: den egna höststranden.

Efter lunch blev det kallt och alldeles för kallt för att cykla i bara kortämat och fiska med familjen. Hem och hämta tröjor och håvar och bilen!


Sen kom molnen och snart faller snön över träden som på bilden... Inspiration och idéer är härliga. De kommer när man minst anar det, som text när man gör potatis- och blomkålsgratäng.

Kommentarer

  1. Fast Britt har ju namnsdag 14 augusti ochdå borde det vara sommar utan att det skulle vara något över det vanliga tycker jag.

    Har själv alltid sagt indiansommar men ingen aning om vad det kommer ifrån.

    SvaraRadera
  2. Glömde ju säga att jag gillade dina blomkålsträd! Googlade förresten på Indiansommar och hittade förklaringar till både det ena och det andra http://sv.wikipedia.org/wiki/Indiansommar inte lätt när man är nyfiken i en strut.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg