Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Hej!

Hej bloggen! Så brukar jag skriva när jag inte skrivit på vad jag själv tycker är tillräckligt länge. Det har varit födelsedag, konferens och kurs som stått på schemat och därav min nätlathet. Jag skrev ett inlägg igår om att vara i Göteborg och vad man gör när huvudet är fullt efter en intensiv kurs och sånt, men jag är inte i samma "mood" idag, längta-hem-sakna-familjen-moodet, för nu är jag hemma.

Ljusstake

Istället skriver jag om affären Artilleriet, som jag läst om i Elle interiör. Tog fram kartan och vägvisaren i telefonen, bara för att upptäcka att det låg alldeles bakom hotellknuten. På en bakgård med kontinental känsla. Vilken affär! Den var mindre än jag förväntat mig. Men man behöver inte ha större, när man bara fyller den med godbitar. Som ljusstaken i silver med olika figurer, den springer förbi flera andra saker på vill-ha-listan.

Fika

Jag tog en kaffe och en slags hård crossiant med chokladcremefyllning inuti och skrev ned planer och idéer för hösten. Njöt av sensommarvärmen. Tittade på folk. Lyssnade på folk. Och låtsades att jag var på semester i något som påminde om Paris.

Fisksoppa
Middagen bland roserna i solen på Trädgårdsföreningen.

Kommentarer

Populära inlägg