Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Loppis

Blåskål

Lördagsloppis i ladan. Det är ivriga tanter, fyndsugna sommargäster och "vi vanliga". Förra gången fann jag inget alls. Tyckte gamla handdukar och sommarstugedoftande gosdjur var på gränsen till vad man säljer igen. Den här gången var cykelkorgen full! En liten skål i pressglas till jordgubbsmousseefterrätter i olika skålar på fin bricka och ett foto av hela härligheten med mycket oskärpa, en vacker sked, några minidukar, ett gammalt nothäfte med fint typsnitt och en vacker blå handgjord skål. Vad ska jag med en gammal sked, dukar och nothäfte till, jag som inte ens kan noter? Återstår att se hur det blir, men jag har tre idéer. Och snart ska symaskinen fram.

Det går inte alltid som man tänkt sig när man fotograferar. Men det gör ju inget:

Skål1
Filip, alltid sugen på tomater.

kål2
Världens vackraste och godaste grönsak.

Kommentarer

Populära inlägg