Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Två vårtecken

Vårtecken-2010-2-1

Lite mer vår än förra veckan. Vivekas vårtecken fortsätter vecka två. I måndags gick jag en promeand i Västra Hamnen. Den var öde och rätt trist. Inte alls så glassig och lockande som den är på sommaren. Blåsigt och kallt och kalt. Jag blev inte ens sugen på en måndagslatte när jag passerade kaffestället. På vägen tillbaka gick jag väl med nedslagen blick och vad fick jag syn på? Om inte årets första nyckelpiga. Den var slö och benen såg bleka ut, men den levde!

Ett annat tecken är ljuset, det är ljust när vi äter middag. Och jag funderar på att om några månader sitter vi förmodligen ute på trädäcket och äter grillat. Katten i motljus. Vad jag faktiskt inte gillar med den tidigare våren är att allt känns så naket och blekt och solen står lågt och påminner om att "snart ska du ut och putsa fönster" eller dra fram dammsugaren. Kolla golvet! Kornen till dammråttor lyser med sin närvaro...

Vårtecken-2010-2-2

Kommentarer

  1. Jojo, vi har oxo märkt alla dammråttor nu när solen lyser in i huset, puh!
    Kul att se en nyckelpiga så tidigt!

    SvaraRadera
  2. Lilla nyckelpigan, hoppas den klarade sig./Merja

    SvaraRadera
  3. Vädrar en frändi i det där med fönster och damm. Jag hyser ett riktigt hat mot båda företeelserna. Det är en STOR nackdel m våren. Men det var fina bilder du visade. Den lilla nyckelpigan, stackarn. Och katten är så söt!
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Ååå lyckliga du som sett en nyckelpiga irl redan.

    SvaraRadera
  5. Tänk att det finns nyckelpigor redan. De måste ju ha överlevt från förra året, det kan ju inte vara nya...

    SvaraRadera
  6. Nyckelpigan - vilket härligt vårtecken//Anne-Lie

    SvaraRadera
  7. Sitta ute och grilla... Låter väldigt avlägset men är ju ändå inte så långt borta. :-)

    Otroligt med nyckelpigan. Hade nog trott att den hade det kallt under sitt skal. Det har jag. ;-)

    SvaraRadera
  8. Så roligt du skriver, jag har hunnit läsa lite mer nu! Jag har en egen lista där jag lägger in mina favvisar, där har du redan hamnat nu!
    Hoppas vi hörs igen!
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  9. Vårstädning ja... Snart är det dags för det med :-) Fin bild på kissen. Ha det bra.

    SvaraRadera
  10. Du slår min spindel (som korsade min stigväg i snön)från förra veckan *ler*. Så fint att se en sådan liten en!
    :)

    SvaraRadera
  11. Hej alla snälla kommenterare och tack för att ni tog er tid att göra just det! Trevlig kvälll på er.

    SvaraRadera
  12. Helt underbara bilder! Katt i motljus skulle bli en jättefin tavla.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg