Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Saker att göra när barnen är sjuka

Sy-en-kjol

Förutom att se på alla filmer man har, kan man även göra detta:

  • Sy en kjol. Mät runt höfterna och lägg på ca 25 cm per rad, sy en kanal, i med ett gummiband och sy kanten nedtill. Easy-piecy. Och medan du syr, kan barnen göra mallar till egna gosedjur och välja tyg ur mammas aldrig sinande tyglåda - se sista bilden!
  • Bygg en koja med soffans alla kuddar, inte bara småkuddarna utan även dynorna. Passa även på att samla ihop allt hittegods och dammsug soffan.
  • Baka chokladbollar och rulla dem i blått strössel. (Sen får mamman ett återfall och njuter en n*boll trots löften om att äta eftertänksamt).
  • Städa ut gamla leksaker och kläder. Kanske inte kul, men känns väldigt bra efteråt. Belöna med storfika.
  • Gör "knasiga gubbar och gummor" med funktionen Liquify i Photoshop. Man skrattar verkligen mycket. Vem insekten på bilden är får ni själva gissa...

    Insekt
  • Lek slow-kurragömme. Det går.
  • Gör pannkakor.
  • Gör en inneutflykt och duka med filt och rutiga duken nån annanstans än där man "får" äta.
  • Titta på foton från när barnen var små. Min son ville inte kännas vid att han haft napp. Och många "Åh" och "Ah, så söt" blir det.
  • Klipp ut fina bilder och mönster ur tidningar och gör collage.
  • Kolla på LEGO-filmer (alla behöver inte översättas korrekt) på Youtube eller klipp från BBC:s Planet Earth-filmer (länken är svaret på vilket djur som är snabbast under vattnet). 
  • Har du fler förslag, så skriv dem gärna i kommentarsfältet för framtida bruk!

    Fasen, vad vi har att göra idag!

    Socialstyrelsen informerar om att detta funkar kanske bäst när det inte är kräksjuka som härjar och när man är hemma den där sista feberfria dagen....
Djur

Kommentarer

  1. Låter som om ni har hur kul som helst...Fortsätt så! Åse

    SvaraRadera
  2. Ja, det är faktiskt inte helt tråkigt att vabba!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg