Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Min goda smak

MarängerRosa

En kvinna i England har kokat ihop sin egen blandning av umami - den femte smaken - och stoppat den i en tub. Den finns inte att köpa i Sverige än, men jag hade kunnat åka till London bara för den, i princip. Blandningen var ett dekokt - bara det trolldomsordet antyder magi - bestod av fyra enbart naturliga och åtkomliga ingredienser: parmesanost, karljohansvamp, svarta oliver och sardeller.

Jag gjorde ett test, med tre ingredienser som vi hade hemma. Tog i lite Heinz tomato-frito, saknade karljohan, men han finns att köpa torkad på ai-ci-ei. Kokade den "lagon länge" och mixade den slät sen. Trots avsaknaden, blev det en ljuvlig blandning. Dock ingen större fröjd för ögat, liknade tapenade. Jag blandade i lite i såsen till söndagens stek (så präktigt det låter väl med söndagsstek?). Ljuvlig räcker inte, det är ännu godare. Så god att jag frågade mina kolleger om det var ok att jag slickade tallriken när söndagsresterna var slut på måndagslunchen. En lyckokänsla sprider sig i munnen när man smakar den. Man vill bara ha mer, mer, mer: min goda smak ;). 

F-n, parmesanen tog slut under inläggets skrivande...


 Vad har rosa maränger med umami att göra då? Jo, umami är godare än sött. Kan ingen göra umamigodis? Andra bilden: alla gillade det.

Filip likes umami

Kommentarer

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg