Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

En macka

Samvetet

Sen januari har jag ätit enligt low carb-high fat-metoden för ett sundare liv. En väldigt bra effekt är att min blodsockernivå är mycket jämnare och att jag inte känner det där kurret i magen vid halv fem samtidigt som jag lätt kan bli ett åskmoln av magnitud grande. OCH sugenheten på det där lilla lilla goda goda efter maten kommer inte. Det är nästan så att jag saknar det. Godis gör ju en lycklig...

Frukosten är rätt lätt att variera: rökt skinka (eller rökad som det heter i Skåne) med ostskivor som fått gotta till sig i micro en stund med en klick smör. Eller ett ägg med lite grönsaker i en sån där liten burk man kan koka ägg i micron med. Eller naturell youghurt med linfrön. Men ibland saknar jag en helt vanligt hederlig macka. Och när jag tänkte på en macka nyss, dök den här idéen upp i huvudet. Det vete-katten om jag gillar den, för jag har inte dåligt samvete. Saknar bara äta-macka-känslan.

Kommentarer

  1. och jag som bara försöker avhålla mig från semlor...

    SvaraRadera
  2. baka Oopsies? :)
    Sök på "lchf-bröd"

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg