Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Fjällen i fem bilder

Övergångsställe

Se vilka lååånga övergångsställen de har i Norrland... Jag upplevde det som om vi var nära Riksgränsen, men i själva verket var vi ju bara halvvägs! Hemma-Skåne är bra olikt resten av Sverige.

Oh Deer

Oh deer! sa vi när vi såg den här flocken med renar på vägen till Sveg... (sorry...). Säkert hundra stycken, som inte ville flytta på sig.

Åka skidor

Jag säger som Arnold. Och en semester är lyckad när man har känslan av att man vill flytta dit där man varit. Men så skön min egen säng är!

Fjällsol

På väg hemåt och söderut. Solen orkade inte över de mjuka fjälltopparna dagarna innan hemresan så några strålar var välkomna genom skogen.

Midvinternatt

Hade jag haft mer tid och varmare kläder skulle jag tagit på snöskor och fotograferat hela fjällen. Här en bild på vinterlandskapet utanför vår stuga. Det är månen som sköter ljuset vid en lång exponering. Och här några ord från vår vän Rydberg:

Tyst är skogen och nejden all,
livet där ute är fruset,
blott från fjärran av forsens fall
höres helt sakta bruset.
Tomten lyssnar och, halvt i dröm,
tycker sig höra tidens ström,
undrar, varthän den skall fara,
undrar, var källan må vara.

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
gott intill morgontimma.
Månen sänker sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.


Jag ska ju inte ens tro att jag nånsin skulle vara i närheten av att kunna ha sagt det bättre själv.

Kommentarer

  1. Det där var nästan läskigt fina bilder. Snö är svårslaget. Nästan lika vackert som sommar och sol, men jag vet vilket jag föredrar.

    Blev SÅ sugen på att åka skidor nu. Bara några år till så ska vi nog kunna lura ner barnen för backen. ;-)

    SvaraRadera
  2. Så vackert, och så härligt med fjällsemester!

    SvaraRadera
  3. Ser ut som här hemma i förorten :D

    Magiskt med vinterbilder.

    SvaraRadera
  4. Sköna fjällbilder, särskilt den med skidbacken!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg