Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Gelé

Gelé

Jag har blivit solbränd på vänster sida idag. Har suttit vid matbordet i stort sett hela eftermiddagen i solsken och lagom augustibris. Champagnebrunch. Bara lite champagne, men en hel del god mat. Och nu går jag och nallar av de goda resterna i kylen. Släktkalas. Och på tisdag behöver jag inte längre ändra stair-mastern på gymmet till "Age: 34" från standarssiffrorna 35. Det är kul med kalas. Och med paket!

Och recept på champagnegelé eller -cider - nån måtta på roligheterna fick det vara på en söndag!

12 portioner:
10 dl champagne eller cider då, jag tog flädercider
15 gelatinblad
ca 4 msk socker
ett par bär till varje tex blåbär och hallon
ätliga blommor - i receptet hade de penséer, men på mina hade redan någon med liten mun varit och knaprat, så det blev basilikablad.

Lägg gelatinbladen i blöt, värm cider och socker och blanda i gelatinet när det svalnat lite.
Gör sedan gelen i två omgångar så att blombladet stannar i botten, genom att hälla lite "smet" i botten på tolv fina små formar (hade det varit en inredningstidning, så hade det stått att formarna gärna fick vara i olika former och sorter), lägg i några bär och ställ i kylen. Så fort det stelnat lite kan man hälla på nästa lager + eventuellt värma det lite om det börjat stelna det med. Och det lagret skulle man ju faktiskt kunna blande med lite hallonsaft så att det får en rosa färg.

När man ska ta ut geléerna ur formarna, kan man doppa dem i varmt vatten så släpper då lätt. Ser snygga och roliga ut. Barnen tyckte de var kul att äta. I deras la jag godisbitar förresten!

Kommentarer

  1. Men villken härlig ide...måstew ju prövas!!!

    Ha en fin vecka!!!
    ~~♥Kramelikram Millan ♥~~

    SvaraRadera
  2. Gelé eller champagnebrunch? Båda rekommenderas :).

    Tackdetsamma!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg