Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Rabarber-äpple-och-nektarin-paj

nektarinpaj

Stämmer det att man ska rycka upp hela rabarberstjälken och inte bryta av dem nere vid roten, för då kommer det snabbt nya? Vi hade i alla fall behövt ett par stjälkar till för att få en rabarberpaj, så vi la till äpplen och nektariner. Det blev faktiskt hur gott som helst, kanske inte så oväntat ändå.

Recept på "rapajo" som rabarberpaj heter när min dotter försöker säga mycket på en gång (eller "rabambu", det är bambu och rabarber som växer i närheten av varandra eller "rabarbapapa", som nog är rätt lätt att förstå vem det är).

Pajskal:
3 dl vetemjöl
125 gram smör
2-3 msk vatten

Blanda och tryck ut i pajform. Degen skulle vila i kylskåp, det glömde jag, fast den blev bra ändå.

Blanda lagom med frukt så att det täcker bra med:

1/2 dl socker
1 msk potatismjöl

Å in i ugnen 225 grader i 20-25 minuter. Vispa vanlijsåsen så länge och duka fint och kalla på gästerna ifall de inte redan sitter vid bordet!


Uppdaterat: För er som undrar så är det ju stjälkarna jag använder till pajen och inte bladen!

Kommentarer

  1. Det är sant att hela stjälkfästet ska komma med. Man grabbar tag i stjälken så nära basen som möjligt och vrider om. Rabarberroten lär visst kunna förstöras om stälkfästet sitter kvar.

    SvaraRadera
  2. mm... kikar runt efter vårtecken, men hos dig är det sommartecken som får snålvattnet att rinna. Och, ja, du ska dra upp stjälkarna så de släpper, för de gör de om man drar rakt upp. Så kommer de fler läckerheter sen.

    mumma!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg