Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Perenner

klippa-rosor

När björkarna har musöron ska rosorna klippas. Våra björkar har nu råttöron och rosorna är klippta. Idag har vi ätit lunch i solskenet och det bränner faktiskt lite om kinderna. I närheten där vi bor ligger en söt liten blomsteraffär i en länga på en gård med både ute- och inneblommor (och där min mamma varit på fest i sin ungdoms dagar!). Och en kaffemaskin, lite glass och kaniner, höns och ankor. Man stannar ofta längre än man trott.

Storebror la armen om lillasysters axlar och sa med sin mörkaste röst "Ida, du får inte sticka in fingarna till hönsen, de kan bita dej."

Jag fyllde på trädgårdens blivande fägring med två plymspirea, en kransveronica och en astilbe. Och just det, en gjutjärnskruka på fot - äntligen - med en tusensköna i. Jag vet att de ser inte mycket ut för världen nu i bebisstadiet, men jag känner att jag egentligen skulle velat köpa tio av varje. Jag vill omge oss med mycket blommor. Jag kommer inte att kunna hålla mig till en eller ett par färger i vår trädgård, jag älskar alla blommor.

Den knasiga blomman på bilden växer i Italien och är egentligen vit och gul. Även de nedan är italienare, alla rosa egntligen. Kunde inte låta bli...

tulpaner-i-tivoli

Kommentarer

  1. Kan du mena Almaregården? Där är mysigt, det tycker jag också. Jag gillar deras uteavdelning, med fina perenner. Kul att det går bra för dem.
    ha det gott i solen, den skiner ju i dag också..
    kram
    V

    SvaraRadera
  2. Minsann det är det. Tackdetsamma, hoppas du hade en fin soldag!

    K/C

    SvaraRadera
  3. Plymspirea gillar jag verkligen. Hade planer på en trädgård i vitt, grönt med inslag av blått - men det är omöjligt. Det finns alldeles för många fina blommor i alla de färger.

    SvaraRadera
  4. Härligt med sol och blommor :)

    SvaraRadera
  5. Malin: Ja, visst är de härliga. Jag gillar stora blommor som fyller ut och upp! Planterade dem idag, de syns knappt...

    2Barnsmamman: Ja, äntligen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg